fredag 30. mai 2008

Kjersti finnes nå også i bloggform..:)

Joda, du leste riktig...

Som vanlig kommer jeg diltende etter, litt seint kanskje, men bedre sent enn aldri..:)
Blogging har jo blitt ganske så populært, så hvorfor ikke..
Så lenge jeg klarer å huske passordet og sånn, så bør det vel gå bra..:)
(note to self: Lagre passord)

I dag er det da fredag... Det er min siste ordentlige fredag i London.. Jeg hadde store planer om å dra ut. Men så ble det til det at jeg kom fram til at jeg kanskje skulle vaske klær heller. Det har jeg fremdeles ikke gjort. Latskapen tar over...

Men altså.. Jeg har et spørsmål..
Hva er definisjonen på et bøllefrø???

Jeg har tenkt en del på det der i dag..
Jeg veit hva en bølle er, og jeg veit hva et frø er. Er det da sånn at et bøllefrø er frøet av en bølle, altså en bølle i forkledning, en bølle som ikke har kommet fram?
Og da tenkte jeg jo på vanlige planter, som har frøhvile. Det er da at frøene hviler, og ikke kommer fram på ugunstige tidspunkt, som på vinteren f.eks, da det ikke er så gunstig å være liten spire, fordi det er kaldt og sånn...
Noen frø begynner å spire rett etter at de har blitt befruktet da, men det kan jeg snakke om en annen gang..

Nei, det som fascinerer er det med frøhvile, og om bøllefrøene hviler..
Det er jo mange grunner til at frøene ikke kommer opp med en gang; mekanisk hvile (frøet har hardt frøskall, som gjør at frøet ikke får vann og oksygen. Skallet må da vekk for at frøet kan vokse), morfologisk hvile (frøet/embryoet er ikke ferdigmodnet, og må modne litt til før det kan komme ut), kjemisk hvile (spirehemmere liksom) eller fotohvile (Man må ha rett lys for å få spiring).

Så hvis dette bøllefrøet på en måte ligger i magen hos et menneske og "hviler", betyr det da at mennesket er en potensiell bølle? At når forholdene er riktige, så vil frøet spire og mennesket bli en bølle???

Interessant...

Hvordan kom da frøet ned i magen? Og er det egentlig i magen frøet er?
Hvorfor i magen? Hvorfor ikke i en fot? Eller i hjertet.. De fleste følelser er jo knyttet opp til hjertet, så da bør vel bøllinga og være der...

Frø er spennende saker i grunn:)

Det kom ikke mye logisk ut av denne første blogginga..
Men hvem har sagt at alt skal være så logisk???

3 kommentarer:

Sarah sa...

Det e vel ingen som har sagt at bøllefrø ligg i magen???? for alt vi vet kan det ligg kor som helst! men e e overbevist om at det e genetisk bestemt og arvelig. recessiv på cellenivå:P

Pengestudenten sa...

recessive bøllefrø??

Så hvis to bærere kommer sammen og får et barn, vil dette barnet da ha 25% sjanse for å bli ekte bølle?

hmm...

interessant det og:)

kanskje det egentlig er det blindtarmen skal brukes til? lagring av bøllefrø....

(men er da alle som ikke har blindtarm, ufattelig hyggelige mennesker???)

Nei, dette krever mer tenking!:)

Sarah sa...

det kan jo hend at de e bærer av et eller to bøllefrø.. men når de da fjerna den delen, så fjerna de liksom bøllen i seg! med mindre bølle-egenskapan allerede va slått ut!
E like å tru at bøllefrøan e lokalisert i milten! for da kan ikke e bi nå bølle:D Eller, før va e jo egentlig en skikkelig bølle-bøll, men nu e e liksom bare veldig uskyldig:P lik e å tru ihvertfall:P haha;)